ING Bank
Maatschappelijk verantwoord ondernemen is en blijft ondernemen.
De ING Bank vindt branchekennis cruciaal. Want alleen een financieel adviseur die een branche tot in de finesses kent, kan écht iets betekenen voor de spelers
in die branche. Periodiek verricht ING daarom studies naar marktverhoudingen, motieven, succesfactoren en toekomstperspectieven van uiteenlopende branches van
de detailhandel. Om daarmee een aanzet te geven tot discussie, tussen u en uw financieel adviseur, maar ook discussie binnen de branche. De Nederlandse detailhandel
is volop in beweging. Dat vereist flexibiliteit. En een bank die meedenkt.
John Verhagen is voorzitter directie ING Bank District West- en Midden-Brabant
Maatschappelijk verantwoord ondernemen is uiterst actueel. Je kunt geen krant, tijdschrift of vakblad open slaan of je leest er wel iets over. Het opvallende is dat alle
aandacht uitgaat naar de eerste twee woorden: maatschappelijk verantwoord. En daardoor wordt verantwoord ondernemen vaak in de hoek gedrukt van liefdadigheid. Een bedrijf
dat aan goede doelen geeft, is kennelijk maatschappelijk verantwoord aan het ondernemen. Bij ING Bank kijken we daar iets anders tegen aan. Want ook verantwoord ondernemen
is en blijft: ondernemen. Het gaat om kansen zien en investeren in je bedrijf. En aan het eind van de dag moet het - zoals altijd met ondernemen - wél iets opleveren.
Dat ondernemingen het niet eenvoudig vinden om invulling te geven aan maatschappelijk verantwoord ondernemen blijkt uit recent onderzoek van het EIM. Het instituut deed onderzoek
naar de rol van maatschappelijk verantwoord ondernemen binnen het midden- en kleinbedrijf (2004, Hoefnagel). Ondernemers vinden het een lastig onderwerp. Ze weten niet wat het
oplevert en ze hebben het er te druk voor. Voor een deel komt dat omdat ze verantwoord ondernemen in de hoek van betrokkenheid plaatsen: "het hoort". Ze plaatsen het nauwelijks
in de hoek van ondernemen: "het loont".
Maatschappelijk verantwoord ondernemen is voor veel ondernemers een kwestie van liefdadigheid. "Het hoort nu eenmaal zo." Verantwoord ondernemen zou gezien moeten worden als een manier
van ondernemen die loont. Het is een middel om duurzame resultaten te boeken.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen - ook wel duurzaam ondernemen genoemd - kent vele definities. Welke omschrijving je ook kiest, drie aspecten komen steeds weer terug: milieu, medewerkers
en maatschappij. ING Bank voegt daar graag een vierde aspect aan toe: winst. Door oog te hebben voor wat er in de samenleving speelt en door deze signalen te vertalen naar de eigen organisatie,
kunnen bedrijven hun continuïteit en rendement op langere termijn waarborgen. Bedrijven investeren regelmatig in innovatie en efficiency. Juist deze twee aspecten komen terug bij maatschappelijk
verantwoord ondernemen. En juist hier liggen dus kansen voor organisaties uit alle branches, zoals detailhandel, woningbouwverenigingen, financiële dienstverleners, kunststofindustrie, tuinbouw
en gezondheidszorg.
Verantwoord ondernemen als prikkel
ING Bank heeft de overtuiging dat duurzame inspanningen primair een eigen belang moeten dienen. Wanneer dat niet het geval is, dan is de kans groot dat de inspanningen niet goed van de grond komen
of bij gewijzigde economische omstandigheden worden stopgezet. Hoe dichter de duurzame inspanningen bij de kernactiviteiten van de onderneming liggen, hoe groter de kans dat ze geld opleveren.
Bedrijven kunnen winst boeken door hun bedrijfsprocessen scherp te analyseren. Gebruik maatschappelijk verantwoord ondernemen als prikkel om te komen tot efficiëntere en innovatieve oplossingen. Een
paar voorbeelden: investeringen om het grondstofgebruik te reduceren en daarmee de inkoopkosten te verlagen, hebben goede kans van slagen. Ze dienen een milieudoel en ze dragen bij aan kostenbesparing.
Dat geld ook voor inspanningen die werkomstandigheden van medewerkers verbeteren. Ze zullen leiden tot een lager ziekteverzuim en tot een grotere betrokkenheid van de mensen bij het bedrijf. Resultaat:
sociale winst én financieel voordeel.
Verantwoord ondernemen kan ook leiden tot een voorsprong op de concurrentie. Dienstverleners die allochtone werknemers in dienst nemen en zo een bijdrage leveren aan integratie, kunnen een nieuwe doelgroep
aanboren. De nieuwe werknemers trekken nieuwe klanten aan van wie ze de cultuur en de ideeën goed begrijpen. Bedrijven die integere producten leveren met heldere voorwaarden, zijn voor klanten aantrekkelijker
dan bedrijven die niet vertellen hoe en waar hun producten gemaakt worden.
Welke rol wil ING Bank spelen?
Zoals ook in de business principles van ING is vastgelegd (zie www.ing.nl), hecht ING Bank veel waarde aan duurzame ontwikkeling en we trachten dit zoveel mogelijk te stimuleren. Kennis van zaken is hiervoor wel
een voorwaarde. ING Bank beschikt daarover in toenemende mate en we leggen onze inzichten vast in Sectorstudies en specifieke Duurzame Branchesheets voor onder andere Bouw, Hotellerie en Voedingsmiddelendetailhandel.
Deze documenten zijn beschikbaar voor ondernemers. (Zie www.ingbank.nl).
Voor meer informatie kunt u terecht bij ING Bank District West-en Midden-Brabant. Kijk ook eens op www.ingbank.nl, www.ing.nl en www.careprofit.nl.
In 2005 wil ING Bank District West- en Midden-Brabant met ondernemers individueel en in kleine groepen in gesprek komen over de waarde van verantwoord ondernemerschap. Hiervoor zullen wij verscheidende initiatieven nemen.
Wij zijn geïnteresseerd in uw ervaringen en stellen het op prijs als u ons deelgenoot maakt van uw duurzame dilemma's en kansen.
John Verhagen is voorzitter directie ING Bank District West- en Midden-Brabant gevestigd aan de Bijster 9 in Breda. Tel. 076-5136202, e-mail: john.verhagen@mail.ing.nl
Internet: www.ingbank.nl
|